suomi

Käsityömessut

(lisätty: 30.09.2017)

Täysille katsomoille jälleen kerran esiintyivät pukukavalkadin mannekiinit Seinäjoen käsityömessuilla 29.9.2017.

Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin kulttuurityöryhmän Suomi 100 vuotta - teemalla toteuttama Äidin ompelemasta älyvaatteeseen - miten meidän suomalaisten pukeutuminen on muuttunut sadan vuoden aikana - pukukavalkadi oli jälleen menestys. Katsomot olivat kaksi kertaa täynnä käsityömessujen päälavan ympärillä olevilla tuoleilla ja käytävillä.

Ensimmäisen kerran esitys toteutettiin täydelle katsomolle Seinäjoen Uimahalli-Urheilutalolla 5.4.2017, toisen kerran esiinnyimme täpötäydelle katsomolle Kaustinen salissa Eläkeliiton kesäjuhlien aikana ja nyt Seinäjoki Areenassa Käsityömessuilla.

Hienoja kokemuksia, totesivat mannekiinimme, jotka uudelleen ja uudelleen innostuivat pukemaan ja riisumaan, osa moneenkiin kertaan, kukin eri vuosikymmenten asuihin.  Esityksestä jätettiin pois 2000-luvun pukeutuminen, koska niitä vaatteita näemme koko ajan ympärillämme.

Ilman loistavia yhteistyökumppaneitamme tätä monen katsojan ylistämää kavalkadia ei olisi pystytty toteuttamaan.  Sedu Ilmajoen Pappilantien yksikkö ammattiopettajansa Ulla Åbyn johdolla huolehti siitä, että jokaisen vuosikymmen vaate oli suunniteltu, tehty tai hankittu jostain ja sitä kantoi siihen sopiva henkilö. Ulla Åby myös järjesti huumorintajuisia oppilaita näytöksiin, jotka osaltaan virkistivät ja innostivat myös meitä eläkeläisiä.

Ilman ammattilaisen ohjausta ei näin isoa projektia olisi voitu toteuttaa.  Toinen keskeinen henkilö Ulla Åbyn lisäksi oli näyttelijä, ohjaaja, nyt myös eläkeläiseksi siirtynyt Eija-Irmeli Lahti. Koko esiintyjäkatras oli hänen huomassaan oppimassa uutta ja kehittämässä itseään.  Kaustisen ja eiliset esitykset Eija-Irmeli myös juonsi yleisöä viihdyttävällä tavalla.

Vaate-esittelijät eli mannekiinit olivat Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin eri yhdistyksistä ja pukujen vaihdossa ja takahuoneessa tsemppaamassa olivat kulttuurityöryhmän jäsenet Hanna Valtari ja Sisko Halonen sekä Erkki Terhovaara.

Eilisistä esityksiä jälleen huomasi miten upeasti koko porukka kantoi kunkin vuosikymmen vaatteet vuosikymmenen ja vaatteen vaatimalla joko arvokkuudella tai huumorilla.

Katsomo ja käytävätkin olivat täynnä klo 12 esityksessä

...sama tilanne klo 16 alkaneessa toisessa esityksessä

Näyttelijä, ohjaaja ja myös esityksen juontaja Eija-Irmeli Lahti ja Raimo Lähdemäki, joka huolehti kuhukin vuosikymmeneen sopivasta musiikista

Ammatinopettaja Ulla Åby ja Maija Paavola Seinäjoen yhdistyksestä ja Jyrki  Lahti Kauhavan yhdistyksestä